Listing 1 - 10 of 323 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
#KVHB:Autisme --- 376.54 --- Autisme
Choose an application
Het zijn boeiende tijden in het hulpverleningslandschap. De zorgsector lijkt in voortdurende transitie, de ondersteuningsvragen van hulpvragers zijn meer dan ooit divers en uitdagend en de professionele hulpverlener worden steeds vaker kritisch bevraagd op zijn kennis en kunde. Het is soms even zoeken om de juiste koers te varen.Dit boek biedt daarom een stevige theoretische basis en schetst het handelingskader voor de beginnende en actieve praktijkgerichte orthopedagoog. Het vertrekt bij het prille begin en doorloopt de evolutie van de orthopedagogiek als praktijk, visie en wetenschap. Orthopedagogische theorieën van het eerste uur worden afgestoft en op hun actuele waarde getoetst. Nieuwe theoretische concepten worden uitgediept. Het veranderende werkveld wordt verkend.Met de introductie van ?de praktijkgerichte orthopedagoog? als nieuwe benaming zijn de auteurs pioniers in het neerzetten van een vernieuwende kijk op het beroepsprofiel en de identiteit van opvoeders, begeleiders en sociale hulpverleners. Ze brengen daarmee deze beroepsgroep dichter bij de kern van hun beroepsidentiteit: de orthopedagogische visie en kennisbasis als fundament voor het dagdagelijkse handelen. De benaming ?praktijkgerichte orthopedagoog? werd ondertussen officieel overgenomen door de Vlaamse opleidingen. Deze dynamisch opgevatte inleiding in de orthopedagogie(k) bundelt de noodzakelijke basiskennis voor de professional en biedt een orthopedagogisch perspectief op hulpverlening, theoretisch onderbouwd maar altijd met een praktijkgerichte focus.(https://intersentia.be/nl/orthopedagogiek-tweede-editie-47093.html?gclid=Cj0KCQiA-qGNBhD3ARIsAO_o7ylX_zZrrB7NxYGzkfk_uSz6nCvarKv2t7J1xswUaaL9r5q4lL1s99UaAkqgEALw_wcB)
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Orthopedagogie --- 376 --- Hulpverlening --- Orthopedagogiek --- Visie --- hulpverlening --- basiskennis
Choose an application
Deaf children --- -Deaf children --- -376.33 --- #KVHB:Gehoorstoornissen; kinderen --- #KVHB:Doofheid; kinderen --- Children, Deaf --- Deafness in children --- Hearing impaired children --- Education --- -Education --- -Curricula --- Gehoorgestoorden: onderwijs. Doven: onderwijs --- Patients --- 376.33 Gehoorgestoorden: onderwijs. Doven: onderwijs --- 376.33 --- Curricula
Choose an application
Choose an application
376.33 --- 376.33 Gehoorgestoorden: onderwijs. Doven: onderwijs --- Gehoorgestoorden: onderwijs. Doven: onderwijs --- #KVHB:Gehoorstoornissen; kinderen --- #PBIB:1999.4 --- #KVHB:Doofheid --- Orthopedagogics --- personen met een auditieve beperking --- Orthopedagogiek --- Zintuigstoornissen.
Choose an application
Mensen met autisme kunnen als gevolg van hun stoornis meestal niet zonder hulp en ondersteuning hun weg in het leven vinden.De stoornis roept dermate grote problemen op voor de persoon en voor zijn omgeving dat professionele begeleiding nodig is. Bovendien is het van groot belang om autisme op zo jong mogelijke leeftijd te onderkennen, omdat juist dan de meest cruciale ontwikkeling plaatsvindt en het risico op de ontwikkeling van secundaire problematiek het grootst is. Hoe eerder de onderkenning, hoe groter de kans op een succesvolle ondersteuning. Niet zelden zijn trouwens ook begeleiding en hulp in de latere levensfasen nodig. Bovendien strekken deze begeleiding en hulp zich uit tot alle levensgebieden: wonen, leven en werken. Dit cahier wil niet alleen inzicht geven in wat autisme inhoudt, maar ook informatie geven over het begeleiden van autisten. Daartoe wordt in een afzonderlijk hoofdstuk onder meer aandacht geschonken aan de kwaliteiten van de opvoeder ende begeleider. De auteur Mia Zeevalking, orthopedagoog/ GZ-psycholoog, is werkzaam bij de Compaan in Den Haag, instelling voor wonen, dagbesteding, ontplooiing van mensen met een verstandelijke handicap en/of autisme. Zij houdt zich bezig met advisering, coaching, vorming en bijscholing van begeleiders, individuele diagnostiek en beeldvorming van cliënten met een verstandelijke handicap en/of autisme. De cahiers in de reeks Werken in SPH bevatten actuele informatie over een werk- dan wel probleemveld op het terrein van de sociaal pedagogische hulpverlening. De cahiers starten met een beschrijving van het veld en de cliënten waar het in de publicatie om gaat. Daarna wordt een schets gegeven van de achtergronden en wordt stilgestaan bij onder meer de geschiedenis en de recente ontwikkelingen. Een volgend hoofdstuk presenteert de voorzieningen en biedt een overzicht en beschrijving van de verschillende werkinstellingen en organisaties die in Nederland sociaal pedagogische hulp biedenop het beschreven werk [onvolledig]
#KVHB:Autisme --- 462.4 --- autisme --- casestudies --- ontwikkelingsstoornissen --- opvoeder opleiding --- orthopedagogiek --- 376.54 --- Autisme --- 376.44 --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Kenmerken --- Opvoeding --- Autistische kinderen
Choose an application
This book is aimed at the mainstream class teacher who has little or no experience of providing effective learning experiences for children with visual impairments. It is designed both as an introductory guide to assessment and provision. It also has a strong focus on social interactions, since many teachers are confused as how to help children with visual impairments make friends. The book sets out the basis for addressing the individual with a wide range of visual impairments. Chapters cover: the identification and assessment of aspects of vision visual impairment and individual needs practical advice on the development of concepts, language and literacy and social skills the use of low vision aids, appropriate decor and physical layouts, lighting and IT educational policy and the Code of Practice Drawing on very recent research, this book presents new insights into the needs of children with visual impairments as learners, arguing that it is the quality of the child's social interactions which promotes play, language and learning.
Choose an application
Gewoon een jongen met autisme is het dagboekachtige verhaal van een moeder over haar leven met een autistische zoon. Chris Lauwers beschrijft de jarenlange lijdensweg van haar en haar gezin omdat het zo lang duurde vooraleer voor haar zoon de diagnose van autisme gesteld werd. Daarna kon de langzame groei, met vallen en opstaan, naar zelfstandigheid en volwassenheid van de jongen beginnen.
#KVHB:Autisme --- 462.4 --- autisme --- 376.44 --- Autisme --- Autistische kinderen --- 041903.jpg
Choose an application
Het zijn woelige maar boeiende tijden voor de huidige zorg- en hulpverleners. De sector wordt grondig hervormd, de ondersteuningsvragen worden complexer en het sociaal agogisch werken uitdagender. De professionele hulpverleners worden meer dan ooit kritisch bevraagd op hun kennis en kunde. Dit boek geeft een theoretische basis voor de beginnende en actieve orthopedagogische hulpverlener. Het schetst de ontwikkeling van een orthopedagogische praktijk, visie en wetenschap. Orthopedagogische theorieën van het eerste uur worden van onder het stof gehaald en op hun actuele waarde getoetst. Nieuwe theoretische concepten worden toe- en doorgelicht. Het veranderende werkterrein wordt verkend, het beroepsprofiel en de identiteit van ‘de praktijkgerichte orthopedagoog’ worden onder de loep genomen. Het is in die zin ook een onderzoek naar de eigenheid en de verantwoordelijkheid van bachelors in de orthopedagogie (VL) en in de sociaalpedagogische hulpverlening (NL). Kortom, deze dynamisch opgevatte inleiding in de orthopedagogie(k) bundelt de noodzakelijke basiskennis voor de professional en biedt een orthopedagogisch perspectief op hulpverlening, theoretisch onderbouwd maar altijd met een praktijkgerichte focus.
Orthopedagogie. --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 460.2 --- #KVHB:Orthopedagogie --- Orthopedagogiek - Handboeken --- 376 --- Orthopedagogiek
Listing 1 - 10 of 323 | << page >> |
Sort by
|